Annak idején amikor 2009-ben elkezdtem a témával foglalkozni még alig tudtam valamit a domain nevekről és őszintén szólva a motivációm sem éppen a passzív jövedelemszerzés volt. Hanem mint sokan mások én is abból az apropóból csöppentem bele, hogy volt néhány használaton kívüli domain nevem, amiket még anno azért regisztráltam mert az akkori érdeklődési körömből kifolyólag megtetszettek és gondoltam jók lennének majd egy jövőben esedékes honlaphoz. Mivel azonban ez nem nagyon akart összejönni, így anyagi megfontolásból komolyan fontolóra vettem, hogy nem újítom tovább a regisztrációikat. Ekkor ajánlotta egy ismerősöm a pénzes domain parkoltatást, mint lehetőséget amivel a használaton kívüli domain neveimet úgyszólván munkára foghatnám, megadva ezzel az esélyét annak, hogy a költségek a továbbiakban már ne mind engem terheljenek. Nyomban nyitottam is egy fiókot a Sedo-nál és hiányos ismereteim pótlása végett el is kezdtem lelkesen böngészni az ezen témával kapcsolatos cikkeket a neten. Azóta évek teltek el és annak ellenére, hogy én ezzel főállásban soha nem foglalkoztam, mostanra már rendelkezem annyi tapasztalattal, hogy írjak egy rövid, de velős áttekintést a domain üzletről.
A domain nevekkel történő foglalatoskodást az angolban a „domaining” kifejezéssel illetik, ezt magyarosan doménolásnak lehetne fordítani és magába foglal minden olyan tevékenységet, amelynek célja az internetes domain nevekből való nyerészkedés. Ebbe beletartozik az aukció, pénzes parkoltatás, brókerkedés és minden olyan nyereséggel kecsegtető ügylet, amely törvénybe nem ütközik. Mindezek közül a legtöbbeket foglalkoztató lehetőség a pénzes parkoltatás, amelyben a nyereség a releváns, kattintás alapú hirdetések megjelenítéséből származik. Ez nem zárja ki, hogy mellette a domain továbbértékesítését is célul tűzzük ki! Ezt csak azért mondom mert már nem egyszer kaptam olyan levelet, amelyben a kedves levélíró kategorikusan kijelentette, hogy ő csak ez utóbbit szeretné csinálni és, hogy ebben nyújtsak neki segítséget. Ez azonban nem jó ötlet, lévén hogy nincs semmilyen garancia arra, hogy egy domain nevet valamikor is tovább lehet majd passzolni nyereséggel. Természetesen a legideálisabb ez lenne, de a helyzet az, hogy a legritkább esetben szokott ez összejönni és akkor is többnyire csak az aukciós nevekkel, amelyekre már alapból van érdeklődés (különben nem is lehetne őket aukcióra bocsátani). Ezért a legokosabb megoldás mindig az, ha párhuzamosan parkoltatjuk és hirdetjük is a domaint (helyben a parkoltató cég piacán, és/vagy más külső piacokon).
A domain neveket illetően sajnos azt kell mondanom, hogy azok a nevek amiket a laikusok jónak gondolnak, azokról a tapasztalatok azt mutatják, hogy többnyire teljesen alkalmatlanok a haszonszerzésre. Na nem azért mert a maguk műfajában ne lennének jók (sőt!), hanem mert ebben a játékban egészen más szempontok játszanak szerepet. A két fő kritérium aminek itt meg kell felelni a látogatottság és a marketing potenciál. Különös figyelmet kell ezért fordítani a téma népszerűségére, valamint a kulcsszavak erősségére (van e bennük verseny). Példaként egyik legjobb téma szerintem a szépségápolás és azon belül is a szőrtelenítés. Ez egy olyan dolog ami gyakorlatilag majd minden nőt foglalkoztat és számtalan al-kategória is kapcsolódik hozzá: például lézeres, elektrolízises, természetes, otthoni, végleges, tartós, bio stb. Ugyanez elmondható a hajnövesztésről, fogyókúráról, testépítésről és a szépségápoláson belül szinte minden témakörről. De legalább ennyire jók még a szabadidős elfoglaltságokkal összefüggő témák, különösen a wellness. Persze mit sem ér a jó téma ha az emberi tényezőt nem vesszük figyelembe. Márpedig ha az általunk kiötlött név olyan, hogy azt nincs emberfia akinek eszébe jutna bepötyögni a böngészője címsorába, úgy fabatkát sem ér! El lehet hát felejteni a kötőjeles, kilométer hosszú, értelmetlen, össze nem illő, mindenféle béna végződésű neveket! Következésképpen arról is le lehet tenni, hogy profitképes neveket regisztrációs költségen szerezzünk be. Talán nagy ritkán sikerülhet egyet-egyet megcsípni, de az óriási konkurencia miatt ennek kicsi a valószínűsége. Bevásárolni profitálni képes domain nevekből a másodlagos piacokon – angolul aftermarket – lehet. Persze ehhez már kell némi tapasztalat, mert máskülönben nehéz eldönteni mikor mennyit érdemes még megadni egy bizonyos domain névért, hogy később ne faragjunk rá az üzletre.
Tapasztalatok terén ahogy szokták mondani a puding próbája az evés, ám mivel ez nem olcsó mulatság és egyébként sincs rá semmi szükség, hogy ugyanazokat a hülyeségeket kövessük el mi is, amiket előttünk már hatvanezren elkövettek, így ha nem állunk hadilábon a tanulással és időnk is engedi, akkor nem árt kicsit olvasgatni a témában, még mielőtt fejest ugranánk a közepébe. Tutibiztos siker receptekre azonban ne számítsunk, egyrészt mert ilyenek nem léteznek, másrészt pedig senki sem hülye, hogy a sokat érő információit, amiket évek alatt gyűjtött össze, nem kis anyagi veszteségek árán, hogy azokat most csak úgy ingyen és bérmentve átadja másoknak. Ilyet tőlem se várjon senki, ugyanakkor azt szívesen elárulom, hogy mi módon gyarapíthatja valaki az ismereteit úgy, hogy az egy fillérjébe se kerüljön. Ennek legjobb módja ha:
1.) Figyelemmel követjük a domain aukciókat, hogy képet kapjunk mégis milyen típusú domain nevekre van jelenleg kereslet és, hogy azok mennyiért mennek el.
2.) Látogatjuk rendszeresen a nagy domainer fórumokat, köztük a DNForum, DomainState, NamePros és nézegetjük a fix áras domain hirdetéseket az adás-vételi szekcióban.
3.) Ezeken az említett fórumokon van olyan szekció, ahol a fórumtagok ingyen kérhetnek becsléseket domain nevekre a többiektől. Ez tényleg hasznos mert a fórumot sok profi is látogatja, olyanok akik már 5-10 éve hivatásszerűen űzik ezt az ipart és lehet adni a véleményükre. Ezeket kell tanulmányozni és a becsléseikből a kellő konzekvenciákat levonni.
4.) Szintén hasznosak lehetnek még az automatizált domain elemző eszközök, mint az EstiBot és a Valuate. Ezek ugyan nem helyettesítik a hozzáértést, becsléseik pontatlanok, de az általuk közölt részletadatok jó kiindulási pontként szolgálhatnak egy saját kutatómunkával kiegészített becsléshez.